روانپزشک هلندی : خواندن قرآن باعث آرامش روانی می شود |
روانپزشک هلندی به تاثیرات مفید و معجزه آسای قرائت قرآن بر آرامش روانی پی برد. |
نتایج یک تحقیق در هلند که توسط یک پزشک غیرمسلمان در این کشور صورت گرفت، حکایت از تاثیرات مثبت خواندن قرآن بر جسم و روان آدمی دارد. |
< type="text/java">// GetBC(4);
// ]]>>
یک نظر
نوشته شده توسط رضا حسنی در سه شنبه بیست و سوم فروردین 1390 ساعت 15:36 موضوع خواندن قرآن | لینک ثابت
فلسفه حجاب از دیدگاه قرآن
پیدایش حجاب
آغاز و پیدایش حجاب و پوشش مربوط میشود به دوران زندگانی حضرت آدم و حوا علیهم السلام. هنگامی که آن دو بزرگوار مرتکب آن خطا شدند و از درختی که خداوند میوهاش را ممنوع نموده بود تناول کردند.
«فَلمّا ذاتا الشَجرة بدت لهما سواتهما و طفقا یخصفان علیما من ورق الجنه …؛ چون از آن درخت تناول کردند زشتیهایشان آشکار شد و بر آن شدند تا از برگ درختان بهشت ، خود را بپوشانند…» (سوره اعراف _ ??)
در تفسیر آیه فوق آمده است که آدم و حوا علیهالسلام ، قبل از ارتکاب این خلاف ، برهنه نبودند بلکه پوششی داشتند که در قرآن ، نامی از چگونگی این پوشش برده نشده ، اما هر چه بوده نشانهای بر شخصیت آدم و حوا و احترام آنها محسوب میشده که با نافرمانی ، از اندامشان فرو ریخته است.
به این ترتیب خوردن از میوه ممنوعه توسط آدم و حوا علیهالسلام صرف نظر از فلسفه و حکمت آن در نظام آفرینش ، نخستین تحولی که در آنها بوجود آورد، این بود که آنها در حریم «ستر» و عفاف با حقیقت برهنگی روبرو کرد و بلافاصله با برگ درختان بهشت خود را پوشاندند. این واقعیت تاریخی به سادگی نشان میدهد که حجاب و پوشش بعنوان یکی از مظاهر حیا و عفت ، امری فطری و طبیعی بوده و برای تامین سلامت روح و روان فرد و جامعه از کمال اهمیت برخوردار است.
< type="text/java">// GetBC(3);
// ]]>>
نظر بدهید
نوشته شده توسط رضا حسنی در سه شنبه بیست و سوم فروردین 1390 ساعت 15:5 موضوع حجاب از دیدگاه قرآن | لینک ثابت
و برای آنان چیزهای پاک را حلال و چیزهای ناپاک را برایشان حرام می گرداند.
. رزاقیت الهی
در جای جای قرآن مجید به رزاقیت الهی اشاره شده و روزی بندگان را بدست او میداند و خداوند متعال خود را متعهد به دادن روزی مخلوقات میداند.
« و ما من دابة فی الارض الّا علی الله رزقها...» هود6
. و هیچ جنبنده ای در زمین نیست مگر (اینکه) روزی اش بر عهده خداست... .
. نهی از اسراف و توصیه به میانهروی
اسراف در مصرف، منشأ بسیاری از مشکلات اقتصادی میگردد و نهی از اسراف و تعادل در مصرف و حتی در انفاق مورد تأکید قرآن قرار گرفته است.
« و الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواماً » فرقان67
. و کسانی اند که چون انفاق کنند، نه ولخرجی می کنند و نه تنگ می گیرند، و میان این دو (روش) حد وسط را بر می گزینند.
. شکرگزاری در برابر نعمت
قرآن شکرگزاری در برابر نعمت را از عوامل ازدیاد نعمت میشمرد و کفران را موجب تنگ شدن روزی میداند.
« و اذ تأذن ربکم لئن شکرتم لازیدنکم... عذابی الشدید » ابراهیم 7
. و آنگاه که پروردگارتان اعلام کرد که اگر واقعاً سپاسگذاری کنید (نعمت) شما را افزون خواهم کرد... قطعاً عذاب من سخت خواهد بود.
. محوریت مصرف
قرآن مجید مصرف کالاهای معینی مثل شراب، گوشت خوک، وسایل قمار، میته و ... ممنوع اعلام نموده است.
« حرمت علیکم المیتة و الدم... » مائده 3
. بر شما حرام شده است مردار و خون و... .
. زینت و آراستگی
قرآن مجید زینت و آراستگی را در صورتی که موجب فخرفروشی، کبر، غرور با طغیان نشود مجاز دانسته است.
« قل من حرم زینة الله... » اعذاف 32
(ای پیامبر) بگو: زیورهائی را که خدا برای بندگانش پدید آورده و... را چه کسی حرام گردانید؟...
. نکوهش اشراف و مشرفان
مشرف کسی است که فراوانی نعمت او را از یاد خدا غافل کرده و به طغیان وادار نموده است و به همین جهت مشرفین مورد نکوهش قرآن قرار گرفته و یکی از گروه های مخالف پیامبران به حساب آمدهاند.
« کذلک ما ارسلنا من قبلک... به کافرون » زخرف 23 و 24
. و بدین گونه در هیچ شهری پیش از تو هشدار دهنده ای نفرستادیم... و به آنچه بدان فرستاده شده اید کافریم.
در خاتمه تذکر این نکته لازم است که آیات فراوانی از قرآن به مسائل اقتصادی اشاره دارد لکن به جهت اختصار از ذکر آنها خودداری گردید.
والحمدلله رب العالمین.